Kost

Kostens betydning er noget af det allervigtigste for kroppen, men desværre også meget kompliceret. Der eksisterer ingen facitlister over hvilken mad man med sikkerhed, og ikke sikkerhed kan tåle. Så her bliver gode råd samt stof til eftertanke. Husk altid: Vi er hvad vi spiser!
Det er umuligt at leve optimalt, men de ting man kan og har lysten til at gøre bedre, syntes jeg man skal forbedre. Spis helst mad der er produceret i Danmark. Det er næsten altid af en bedre kvalitet, og de fødevarer der er produceret her passer “energimæssigt” bedre til os i Danmark. Det gør udenlandsk mad ikke i samme omfang. F.eks. økologisk frugt fra det sydlige Europa, der “måske” er økologisk dyrket, men efter høsten bliver behandlet med antisvampemiddel for at kunne ligge på supermarkedets hylder i måske en måned eller mere uden det kan ses. Prøv at lægge et Dansk økologisk æble ved siden af i 10 dage, så vil der tydeligt være en forskel.

 

Spis så vidt muligt økologisk. Hermed undgår man i hvert fald mange pesticider, husk at det er den samlede sum af negative faktorer der gør dig syg, og omvendt den samlede sum af positive faktorer der holder dig rask. Man må aldrig være fanatisk på en stressende måde, man skal leve sundt fordi man har lyst til det. En person der lever usundt og nyder hvert eneste måltid vil sikkert blive gammel, hvorimod en der lever fanatisk sundt – lidt mod sin vilje – sikkert ikke bliver så gammel.
Som Hippokrates sagde for mange år siden: Lad din mad være din medicin og din medicin være din mad. Det spiller i dag en større rolle end nogensinde.

 

Det at sætte maden rigtigt sammen er også vigtigt. F.eks. protein og stivelse som kød og kartofler, bruger helt forskellige enzymsammensætninger og dur ikke sammen. Hvorimod kød og grønsager er bedre sammen. Frugt er selvfølgeligt generelt godt, men spis det et pænt stykke tid før og efter andre måltider.

 

Spis så vidt muligt maden i en afslappet atmosfære, og tag ikke maden som en selvfølge. Ønsk i dit stille sind at maden må bekomme dig vel, det spiller en meget større rolle end de fleste er klar over. Drik et stort glas vand et lille stykke tid før du spiser. Drik helst ikke under måltidet, og gerne et glas igen lidt efter at du har spist.

 

Du har et tarmsystem der er mange meter langt, og man skal normalt altid spise det der er hurtigst omsættelig først. Kød er meget langsom omsættelig, så spiser man det først efterfulgt af frugt der er hurtig omsættelig, vil frugten “stå i kø” og gå i forrådnelse, med en dårlig fordøjelse til følge.

 

Vores kost er mere udpint mht. vitaminer/mineraler end den nogensinde. For hver ting kroppen mangler er den disponeret for ca. 10 sygdomme, så de fleste danskere er disponeret for mellem 4-5 hundrede lidelser. Vi har verdens strengeste lovgivning med hensyn til hvad der må være i vitaminpiller. Så en dansk købt vitaminpille dækker dig slet ikke ind. Man kan bl.a. i England købe vitaminpiller af meget høj kvalitet.
Undersøgelser har vist at en person der tager disse dagligt, kontra en der ikke gør det, får under 20 % af de samme sygdomme.

 

2 spsk. omega 3-6-9 olie (af en god kvalitet) hver dag giver dig stor nedsat risiko for blodpropper og senildemens, samt giver dig en pænere hud og en bedre funktion i muskler/led.

 

A big display of healthy vegetables isolated on white, including savoy cabbage, cauliflower, vine tomatoes, flow tomatoes, broccoli, green courgette, yellow courgette, jalapeno peppers, leeks, sweet potato, potato, aubergine or eggplant, garlic, red and white onions, butternut squash gourd and miniature peppers.